Watertaxi’s op de Waddenzee varen ’s nachts nog steeds te hard

Watertaxi’s overschrijden ’s nachts op de Waddenzee nog steeds regelmatig de maximumsnelheid. Dat blijkt uit onderzoek van Omrop Fryslân. Tussen september en december zijn bijna 230 snelheidsoverschrijdingen geregistreerd.

Aanleiding voor het onderzoek is het dodelijke ongeluk met een watertaxi en een veerboot bij Terschelling in 2022. Hierbij kwamen drie mannen en een 12-jarige jongen om het leven. Uit onderzoek is gebleken dat beide boten destijds te hard voeren.

’s Nachts mogen watertaxi’s op de Waddenzee niet harder dan 20 kilometer per uur. Volgens de wet hoeven deze schepen zich overdag niet aan een snelheidslimiet te houden.

Tot 60 kilometer per uur

Uit gegevens van de website MarineTraffic die Omrop Fryslân heeft geanalyseerd, blijkt dat watertaxi’s die limiet ’s avonds geregeld hebben overschreden. Die overschrijdingen variëren van enkele kilometers te hard tot snelheden van 60 kilometer per uur.

In de periode van september tot en met december vorig jaar hebben zeven watertaxi’s in ieder geval 228 keer sneller gevaren dan is toegestaan. Dat is een toename van 50 procent ten opzichte van dezelfde periode van 2023. Toen overschreden de schepen de toegestane snelheid 155 keer.

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat laat de regionale omroep weten de resultaten van het onderzoek zorgwekkend te vinden. “We nemen de veiligheid op de Waddenzee zeer serieus. De watertaxiondernemers geven in onze overleggen met hen aan dat ook te doen”, zegt een woordvoerder. “We zullen dit daarom ter sprake brengen.”

Behoefte aan nachtelijk vervoer

De watertaxibedrijven vinden dat het onderzoek laat zien dat er behoefte is aan vervoer op de Waddenzee, ook in de nachtelijke uren. Ze zijn al enige tijd in gesprek met het ministerie om invulling te geven aan de wens daarvoor die ook de Tweede Kamer heeft uitgesproken.

“Als je vanaf Harlingen naar Terschelling vaart, duurt de tocht ruim twee uur als je je houdt aan een snelheid van 20 kilometer per uur. Dat kost tijd en geld”, zegt verslaggever Johanna Brinkman van Omrop Fryslân tegen NPO Radio 1.

De Kamer heeft een BBB-motie aangenomen over de mogelijkheid om watertaxi’s aan te wijzen als kleine veerpont, waardoor ze ’s nachts structureel sneller mogen varen dan 20 kilometer per uur. Over de uitwerking van die motie is nog geen besluit genomen. “Wij betreuren het ten zeerste dat dit zo lang moet duren”, zeggen de bedrijven.

‘Verantwoordelijkheid bij schippers’

De handhaving ligt in handen van Rijkswaterstaat en de politie. Sinds het ongeluk in 2022 is er extra aandacht voor de veiligheid op de Waddenzee. “Zo is er in het najaar van 2024 een gezamenlijke handhavingsactie opgezet met Rijkswaterstaat gericht op watertaxi’s”, zegt een politiewoordvoerder. “Tijdens deze actie zijn geen snelheidsovertredingen vastgesteld.”

Rijkswaterstaat geeft aan dat “er een grote verantwoordelijkheid bij schippers zelf ligt om zich aan de regels te houden en gevaarlijke situaties te voorkomen”.

Bij Theo

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *