De gemeente Delft start op 1 juli met de uitbreiding van het autoluw-plusgebied in de zuidwestelijke binnenstad. Met de uitbreiding verdwijnen er parkeerplaatsen uit de binnenstad. Vanaf 1 januari 2026 komen er ook nieuwe toegangsregels voor auto’s in dit gebied. Het huidige autoluwe gebied in het rood en het gedeelte dat toegevoegd wordt is oranje | Bron: Omroep West Met de uitbreiding neemt het aantal openbare parkeerplaatsen in de zone af. Bewoners kunnen hun auto kwijt in een van de parkeergarages. Ook komt er tijdelijk een nieuw parkeergebied: Parkeergebied A. Dat ligt in de omgeving die in de toekomst geheel parkeervrij wordt. Een deel van de bewoners en ondernemers in het gebied mag hier voorlopig nog parkeren. Bewoners die slecht ter been zijn, krijgen voorrang op een vergunning. Nog geen verbod De toegangsregels voor het autoluw-plusgebied veranderen pas per 1 januari 2026. Tot die datum blijft deze zone vrij toegankelijk, zonder ontheffing. Het verdwijnen van parkeerplekken loopt dus vooruit op de feitelijke beperking van toegang. De vrijgekomen parkeerplekken worden tijdelijk anders gebruikt. De gemeente wil samen met bewoners, ondernemers en andere betrokkenen experimenteren met functies zoals beplanting, zitplekken, speelruimte, kunst of extra fietsparkeerplekken. De tijdelijke invulling loopt vooruit op de definitieve herinrichting van de straten en grachten in het gebied. Kritiek De uitbreiding van het autoluwe gebied komt na stevig politiek debat. Kritiek van bewoners en ondernemers was niet van de lucht. Dit leidde op zijn beurt tot kritiek vanuit oppositiepartijen als de VVD, die erop wees dat ondernemers onder deze plannen zouden lijden. En zo waren er meer partijen met zorgen. Bijvoorbeeld over mensen die slecht ter been zijn en ver naar huis zouden moeten lopen. Uiteindelijk koos een meerderheid van de gemeenteraad voor de plannen. De komende maanden gaat de gemeente aan de slag om ze uit te voeren. Zie ook: Compromis over autoluwe binnenstad, parkeren kan voorlopig nog op Oude Delft Debat autoluw-plus gebied: ‘Wethouder moet onderbouwde keuze maken’ Autoluwe binnenstad verdeelt Delftse politiek